Agricultural Forum

ملتقى علمى للعلوم الزراعية للمهندسين الزراعيين ومهندسى الأغذية وللطلاب الدارسين فى الكليات والمعاهد

الرئيسيةالبوابةمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة
» تحميل لعبة صلاح الدين
السبت 24 مارس 2012, 7:56 am من طرف اسلام حسن البلك

» Alle bijzondere dingen in de zaanstreek
السبت 30 يوليو 2011, 9:23 pm من طرف زائر

» improved search engine rankings backlink building service
السبت 30 يوليو 2011, 11:41 am من طرف زائر

» أيهما أفضل: استهلاك الفاكهة أم شرب عصيرها؟
الجمعة 18 سبتمبر 2009, 1:42 am من طرف dody

» الغذاء والتغذية
الإثنين 17 أغسطس 2009, 10:24 pm من طرف dody

» شوفته الخل بيعمل ايه .....
الإثنين 17 أغسطس 2009, 10:10 pm من طرف dody

erere
ererereerererghjkghj
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
أخبار القسم

شاطر | 

ممكن ان يصنع الجنس الحب ولاكن استحاله وجود حب بدون جنس ؟؟؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
MOuNtaiNEeR
نائب المدير العام
نائب المدير العام

ذكر

مُساهمةموضوع: ممكن ان يصنع الجنس الحب ولاكن استحاله وجود حب بدون جنس ؟؟؟   الثلاثاء 26 أغسطس 2008, 3:00 pm

فى البدايه احب اقول انا بقول الكلام دا ليه
علشان حاله الهلوسه العاطفيه والوكسه الى احنا فيها اذا كان بمناظر البنات والشباب فى الجامعه او فى الشارع او فى النت او دلوقت على شاشات القنوات الفضائيه فى رسايل الاس ام اس
حبيت اتكلم فى الموضوع من وجهه نظرى وانا متاكد ان كثريا لا يقبلها ولاكن مقتنع بها تماما
الحب ككلمه وواقعها ومعناها من وجهه نظرى وعلاقتها بالجنس
ومعنى الحب الحقيقى فى اطارة الصادق
[/size]الحب يعنى الجنس بمعنى ان اى شاب يشعر بأى مشاعر تجاة اى فتاة وبالمثل اى فتاة تشعر باى مشاعر تجاة اى شاب
لا يكون حبا لان الحب الحقيقى هوا كما قال الله عز وجل ومن آياته أن خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها وجعل بينكم مودة ورحمه

[size=16]هاذا هوا الحب الصادق بعد الزواج بعد اتمام المعيشه الكامله مع الاخر بمعنى اقامه علاقه جنسيه كامله معايشه كامله للواقع بحلوة ومرة معرفه السلبيات وتقبلها والايجابيات وتقبلها معرفه الاخر معرفه حقيقيه
اذا من اختار اختيار حقيقى بمرجعيه ونشاءة صالحه
فتاة على دين وخلق وتربيه سليمه بعد اتمام الزواج يجعل الله بينهم المودة والرحمه وهاذا هوا الحب الصادق
اما الحب الذى نراة الان فهوا غالبا قائم على اساس غريزى اذا كانت غريزة جنسيه او حرمان عاطفى بسبب واقع واعلام مؤلم اوهم الشباب او حب تملك او اى شىء اخر ودليلى على ذلك والله اعلا واعلم ان فى قصه سيدنا يوسف وصف الله شهوة امرءة العزيز ليوسف وقال وشغفها حبا اى ان الحب غالبنا ونابع من غريزة
ودليلى ايضا اننا نشاهد شباب كثريا يقول انه يحب فتاة من النت او فتاة تقول انها تحب شاب من النت وكل علاقتهم
بعض الاحاديث الكتابيه او الصوتيه وارسال بعض الصور الشخصيه للاخر
وما هاذا بحب وايضا على شاتات القنوات فى الفضئيات وكلنا نرا ذلك واشاهد رسائل مليئه بالحب والعاطفه لشخص هوا لم يراة ولم يعرفه ويتعلق به
وحتى فى الواقع
فالقلب ضعيف اضعف شىء فى الانسان عندما تتحدث مع فتاة كثيرا تشعر بانجزاب لها وهاذا شىء منطقى
وبعض الاحيان اشاهد فتاة وشاب وكل من الترف الاخر يقول انه لا يستطيع العيش بدون الاخر ونرا انهم بعد الزواج وبعض انقضاة شغف كل ترف للاخر يرو واقع مؤلم من اختلافهم فى اشياء كثيرا واستحاله استكمال حياتهم الزوجيه لان كل السلبيات والفروق كانت لا تشاهد فى شغفهم ببعضهم

وهاذا من وجهه نظرة سبب حالات الطلاق الكثيرة التى نراها الان فى مجتمعاتنا بسبب اعلام متخلف اوهم الشباب والبنات استحاله زواج بدون حب او معرفه الاخر وكل هاذا كلام فارغ لانه خارج عن الاطار الشرعى وما نبت فى حرام لا يبارك الله فيه
وحتى لا اتحدث اكثر من ذلك اظن انكم عرفتم ما اقصدة تماما
ولاكن اتذكر مقوله قالها لى رجل اوروبيا ومعناها
ممكن ان يصنع الجنس الحب
ولاكن استحاله وجود حب بدون جنس
دى وجهه نظرى بصراحه للموضوع
مفيش حب قبل الزواج

مستنى التعليق واحب تقبل الراى الاخر afro

MOUNTAINEER

RAMY

[/b]
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ehab omar
باشمهندس تلميذ
باشمهندس تلميذ

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ممكن ان يصنع الجنس الحب ولاكن استحاله وجود حب بدون جنس ؟؟؟   السبت 06 سبتمبر 2008, 12:59 pm

فعلا يا اخ رامى انا اتفق معاك فى الموضوع الى انا الجنس هو الذى يصنع الحب واينما الحب الان هو مجرد شهوة او غريزة وليس حب بالمعنى الحقيقى والحب الحقيقى زى ما انت ولت يا رامى بعد الزواج
علاء الدين
باشمهندس تلميذ
باشمهندس تلميذ

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ممكن ان يصنع الجنس الحب ولاكن استحاله وجود حب بدون جنس ؟؟؟   الأحد 07 سبتمبر 2008, 2:36 pm

انا لا اتفق معك اخي MOuNtaiNEeR انا شايف ان الحب حاجه والجنس حاجه تانيه وممكن يتفقه بس برده ممكن يكون فيه حب كبير من غير جنس . ومشكوووووور

اخوكم اسلام
MOuNtaiNEeR
نائب المدير العام
نائب المدير العام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ممكن ان يصنع الجنس الحب ولاكن استحاله وجود حب بدون جنس ؟؟؟   الإثنين 08 سبتمبر 2008, 1:40 am

اشكرك على ردك علاء
بس هوه طبعا القاعده مش عامه واى قاعده لها شواز كما يقال

mountaineer

ramy
ehab omar
باشمهندس تلميذ
باشمهندس تلميذ

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ممكن ان يصنع الجنس الحب ولاكن استحاله وجود حب بدون جنس ؟؟؟   الإثنين 08 سبتمبر 2008, 10:10 pm

بس يا اخ رامى دلوقتى فى ناس كدة وناس كدة نص والنص فهمت مش الكل يعنى الحسنة تعم والسيئة تخص
reem
باشمهندس تلميذ
باشمهندس تلميذ

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ممكن ان يصنع الجنس الحب ولاكن استحاله وجود حب بدون جنس ؟؟؟   الإثنين 08 سبتمبر 2008, 10:49 pm

موضوع هايل يا روميوووو واحنا فى انتظار المزيد
وانا معاك ان الحب مرتبط بالجنس والعكس بس مش ديما برده

ممكن ان يصنع الجنس الحب ولاكن استحاله وجود حب بدون جنس ؟؟؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1